موتور برقی خودرو

موتور خودرو برقی
فهرست مطالب
به این صفحه امتیاز دهید post

ماشین های برقی دارای چه نوع موتورهایی هستند ؟

امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت موتور‌های الکتریکی، سبب گردیده است تا ماشین های برقی دارای مزیت بالاتری نسبت به سایر ماشین ها بشند. برای ساخت موتورهای الکتریکی قوانین اولیه و مغناطیسی را مور استفاده قرار می دهند. هر یک از این موتور‌ها دارای ویژگی های سرعت، گشتاور و مشخصه برقی منحصر می باشند.استفاده از موتور برقی در خودرو مزایا و معایبی دارند. در ادامه می خواهیم شما را با انواع موتورهای برقی مورد استفاده برای خودرو آشنا سازیم. با امداد خودرو 021 همراه باشید.

با توسعه ساخت و کار در ساخت موتور‌های الکتریکی، سبب شد تا خودرو های برقی دارای برتری بیشتری نسبت به ماشین های معمولی باشند. موتور‌های برقی دارای انواع گوناگونی می باشند.

اینم موتورها دارای یک استاتور یا به عبارت دیگر بخش ساکن و روتر یا قسمت متحرک می باشند. موتور‌های برقی تنها یک قسمت متحرک دارند. در شرایطی که موتور‌های احتراقی دارای قسمت های متحرک متعددی هستند.  این موتور‌ها خروجی بالایی دارند  و اکثراً بالاتر از نود درصد می باشد. انواع موتور‌های برقی را می‌توان بطور گسترده و در ابعاد متفاوت اعم از نوع dc یا ac طراحی کرد.

موتور برقی وسیله مکانیکی می باشد که انرژی مکانیکی را به حرکت تبدیل و حرکت ایجاد شده در انجام اموری مانند کار، کشیدن، هل دادن، بالا بردن، تکان دادن یا ایجاد نوسان تأثیر زیادی خواهد داشت.

موتور برقی از اصولی کلاسیک و مغناطیسی تبعیت می کند و هر یک از این موتور‌ها دارای سرعت، گشتاور و مشخصه برقی منحصری می باشند.

موتور‌های برقی جریان مستقیم

در موتور‌های برقی جریان مستقیم، جریان اصلی از کویل‌های مرکزی عبور کرده و سبب چرخش هسته و تولید گشتاور خواهد شد. استاتورها دارای قطب‌های آهن ربایی می باشند. هسته مرکزی نیز دارای شافت اصلی موتور و تعدادی کویل می باشد که هر یک از این کویل‌ها به کویل بعدی اتصال دارد و در تمامی این بخش ها جریان وجود دارد. لازم به ذکر است روش و انواع اتصال کویل‌ها به هم شرایط متفاوتی ایجاد می‌نمایند و در نتیجه انواع مختلف موتور‌های dc را بوجود خواهد آورد.

  1.  سری
  2.  شانت
  3.  ترکیبی ( ترکیب نوع ۱ و ۲ )
  4. با مغناطیس دائم
  5.  بدون جاروبک
  6. جامع

این موتورها بطورکلی دارای مدار invertor معمولی و دارای قابلیت زیاد بوده و سرعت موتور به آسانی کنترل خواهد شد. وزن و حجم بالا، قیمت زیاد، پیچیدگی در تولید، خرج تعمیر و نگهداری بالا، بازدهی کم و وجود جاروبک از معایب این موتور‌ها بشمار می رود. در موتور‌هایی که دارای قابلیت نگهداری بالایی نیستند، بازدهی کم و وجود جاروبک از معایب این موتور‌ها محسوب می شود. در موتورهای بدون جاروبک ، کنترل سرعت به آسانی انجام و موتور دانسیته قدرت بالایی دارد. کاربرد این موتورها در سرعت‌های بالا می باشد. همچنین دارای حجم موتور کم و همچنی نویز کمتر نسبت به موتور‌های دیگر  هستند. از معایب دیگر این نوع موتورها پیچیدگی در ساخت و قیمت زیاد آن می باشد.

موتور‌های برقی جریان متناوب

جریانات متناوب مزیت های بالایی دارند و قادر است در ولتاژ‌های زیاد به آسانی منتقل شود و با وجود ترانسفورماتور تبدیل ولتاژ نیز به راحتی قابل انجام می باشد.

پراستفاده‌ترین موتورهای متناوب، موتورهای قفسه‌ایمی باشد که در این نوع از موتورهای برقی که مثل یک ترانسفورماتور دارای تحرک می باشد، وجود جریان در سیم پیچ استاتور سبب ایجاد جریان در سیم پیچ هسته خواهد شد. از این رو نیرو‌های بوجود آمده از طریق میدان جریان در هسته سبب چرخیدن آن و ایجاد گشتاور خواهد شد.

به عنوان بارزترین ویژگی های موتور القائی قفسه‌ای می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1.  مناسب برای کار در محیط‌های آلوده
  2. نیازی به هیچگونه جاروبک یا کوماتاتوری نیست.
  3.  کمترین تعمیرات را لازم می شود
  4.  هزینه کم
  5.  وزن، حجم و ممان اینرسی پایین
  6.   بازدهی بالایی را دارا هستند.
  7.  دارای درصد اطمینان بالا
  8.  دارای دوام بالا

در ادامه راجع به 3 نوع موتور جریان متناوب که جهت استفاده در خودرو های برقی مدنظر گرفته شده است، توضیحاتی بیشتری خواهیم داد.

۱- موتور‌های سنکرون ( دارای مغناطیس دائم )

این نوع موتور برقی دارای دانسیته قدرت بالا می باشد. به علت کنترل جریان و میدان استاتور، گشتاور زیادتری می‌توان ایجاد نمود. بدون جاروبک بوده و در سرعت‌های زیاد می توان از آن استفاده نمود.

۲- موتور‌های القائی سه فاز

ساخت این نوع موتور برقی کار آسان می باشد. این موتورها دارای وزن کم، مقاومت بالا، حجم کم و بازدهی راندمان بالا هستند و لزومی به وجود جاروبک ندارد.

جهت کنترل سرعت باید سیستم کنترل دارای پیچیدگی را مورد استفاده قرار داد و طبیعتاً این موتورها قیمت بالایی را در بازار به خود اختصاص می دهند.

۳- موتور‌های شار محوری

موتور‌های (Afm,Axial flux motor) یا موتور‌های شار محوری نیز وارد بازار شده اند و شامل 2 نوعِ استفاده از موتور درون چرخ خودرو (whell motor) و موتور‌های دارای 2 روتور و یک استاتور به شکلی که موتور بجای دیفرانسیل ماشین نصب می‌شود، هستند. البته دو موتوری که به آنها اشاره کردیم نیاز به سطح تکنولوژی بالاتری جهت تولید و استفاده دارد و به همین دلیل دارای قیمت بالاتری می باشند، ولی راندمان و کارایی آن‌ها بالاتر از موتور‌های القائی و PMSM معمولی هستند. دور موتور این نوع موتور ها نیز چیزی بین ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ دور است.

مـنــبــع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
ایجاد اولین منو ناوبری در اینجا
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.